8.1.2013

Juhlitaanko auringonnousuun?

Hääyö on jokaiselle hääparille varmasti erityinen, johon haluaa panostaa. Onhan se ensimmäinen yö miehenä ja vaimona ja siksi siinä on oma taikansa ja tunnelmansa, samanlailla kuin ensimmäisessä yössä uudessa kodissakin. Tosiasiahan on kuitenkin se, että kun on elänyt avoliitossa jo ennen naimisiinmenoa, ei hääyöllä ole samanlaista suurta merkitystä kuin entisaikaan, jolloin se on ollut oikeasti parin ensimmäinen yhteinen yö. Häälehdet neuvovat käyttämään vähän alkoholia ja poistumaan juhlista aikaisin taatakseen unelmien hääyön, koska muuten ikimuistoiseksi tarkoitetusta yöstä tulee pelkkä suutari. Toisaalta realistiset tuoreet avioparit tuskin odottavat hääyöltä muutenkaan ihmeitä, kun takana on pitkä ja jännittävä päivä.

Me mietimme ensin, että haluaisimme hotelliin viettämään hääyötä. Lähimpiin kaupunkeihin on matkaa hääpaikastamme, mutta suht läheltä hääpaikkaamme löytyisi ainakin kaksi sellaista hotellia, joita voisi harkita. Kuitenkin hotelliyötä monin verroin tärkeämmäksi koemme sen, että juhlimme ystävien parissa niin kauan kuin siltä vain tuntuu kiirehtimättä hääyön viettoon ja mikäli juhlatuulta riittää pitkälle aamuyöhön, tuntuisi turhalta matkustaa pitkää matkaa hotelliin. Kahden keskisestä oleilusta, hemmottelusta ja hotelliöistä nautitaan ennemmin sitten häämatkalla.

Ehkä siis vinkkaamme kaasolle ja muulle avustajajoukolle siitä, että haluaisimme tunnelmallisen, kotoisan ja kivan paikan hääyöksi ja lopputulos saa sitten olla mitä tahansa. Onhan elokuussa vielä kesäyö lämmin, jos mitään yösijaa ei löydykään, heh. Esimerkiksi pohojalaasissa tanssihäissä morsiamen isä ja sisko yllättivät hääparin toteuttamalla hääsviitin näin romanttisesti:

kuva www.haat.fi/blogit/vuoden-haaalbumi-2012/pohojalaaset-tanssihaat-annamari-pasi

1. Hihii, tunnen tuon pohojalaasen tanssimorsiamen :)

1. Hauskaa! Noissa häissä oli monta sellaista yksityiskohtaa, jotka oli mun mielestä kivoja ja yhdisti sopivasti perinteitä, maalaishenkeä ja nykyaikaa. :)

2. Anonyymi10.1.13

Kyllä oli rentouttavat 3h yöunet herneiden seassa :) Aamupalaksi anoppi oli käyny vielä kuokkimassa meille omasta perunamaasta uusiaperunoja <3

Meillä juhlat tosiaan jatkui aamun tunteihin asti ystävien kanssa, joille ilmoitimme erillisellä tekstiviestillä, että mitä yö pitää sisällään. Vuokrasimme pihaan 2 paljua ja pihasauna oli lämpimänä 02:00 eteenpäin, jossa sitten aika kului mukavasti. Mitä laskeskelin niin kyllä siinä se 50 henkeä enemmän tai vähemmän kävi kylpemässä :)

Oli ihana nähdä kun väki viihtyi eikä kenelläkään ollu kiire mihinkää. Osa vieraista jotka yöpyi paikallises hotellis olis saanu mennä suoraa hotellin aamupalapöytään, kun palasivat juhlapaikalta aamulla :D

Vaikka tosiaan tuo itte hääyö jäi melko lyhyeksi niin nautittiin sitte toisistamme senkin edestä 5 viikon Thaimaan häämatkalla loka-marraskuussa <3

Mukavia häävalmisteluja teille ja ikimuistoista hääpäivää toivottelee tanssimorsian :)

3. Hei tanssimorsian! :)

Teidän meininki on jatkoilla ollut selvästikin juuri niin mainiota ja vauhdikasta, jollaista mekin haluaisimme, koska harvoin juhlitaan niin suurella ystäväporukalla kuin häissä. :D Toivoisin meidänkin häihin pitkää iltaa ja yötä ja railakasta menoa! Ja sitten häämatkalle sitä yhteistä omaa aikaa. :)

Kiitos sinulle inspiroivasta blogista ja iloista alkanutta vuotta teille! :)

2. mä oon aina miettinyt sitä, että kun hääpari lähtee jo tosi ajoissa hääyön viettoon.. tai siis, kun mä nään sen asian niin, että siihen päivään ja niihin bileisiin syynätään rahaa ihan tajuttomasti (tai noh, tääki vähä riippuu mut kuitenki) nii mä ainaki bailaan omissa häissäni joskus sitten seuraavaan aamuun asti :D kun jostain oon kuullut tai lukenut, että hääpari on lähteny kymmenen aikaa illalla viettämään hääyötä.. unelmahan olis jos sais itse juhlapaikalla ois joku kiva yöpymismahdollisuus.. :)

1. Juurikin näin! Me puhuttiin sulhon kanssa, että häät on sellainen tilaisuus, jossa on kaikki kaverit kerralla isolla joukolla paikalla ja ihan vastaavaa ei toiste tule, vaikka sitten seuraavana vuonna meillä onkin jo kolmekymppisiä jne., mutta ei nekään ole sama asia. Siksi juhlitaan nyt kunnolla ja nautitaan illasta ilman, että täytyy miettiä poistumista kesken kaiken hotellin ja hääyön takia. Me saatetaan tehdä joku minireissu heti häiden jälkeen ja varsinaiselle häämatkalle meidän on tarkoitus lähteä johonkin rantakohteeseen myöhemmin syksyllä tai talvella, joten nautitaan siellä sitten yllin kyllin siitä kahdenkeskisestä oleilusta. :)

3. Mekin pohdittiin ihan samaa, ja vaikka varattiin hotellihuone, päätettiin että juhlitaan ystävien kanssa ihan just niin kauan kun fiilistä riittää:) Lähdettiin lopulta joskus 2-3 aikaan hotellille. Yöllä käytiin vielä kylpyammeessa vaahtokylvyssä :D Oltiin otettu myöhäinen check-out, että saatiin rauhassa käydä aamupalalla, käytiin myös kävelemässä Rosendahlin rannassa ja katseltiin rauhassa häälahjoja. Sitten lähdettiin hotellilta meidän lemppariravintolaan vielä syömään. Meille oli tärkeintä se yhteinen aika siinä häiden jälkeen, että sai jutella ja muistella miten päivä meni ja fiilistellä!

1. Kuulostaa kyllä ihanalta ja tottahan se on, että ne häiden jälkifiilistelyt ja rento sunnuntai on myös tärkeä juttu! Meillä tosiaan näistä maalaishäistä on kaikkiin hotelleihin vähintään tunnin matka ja toki se sujuisi, jos välttämättä hotelliin haluttaisiin, mutta luulen, että kehitetään jokin muu kiva juttu sen tilalle, koska olisi kuitenkin vähän tylsää mennä ihan vain lapsuudenkodin vintille kuten aina kotiseudun reissuilla. Ilokseni kaasoni jo mainitsi, että hänellä on jotain suunnitelmia meidän hääyötämme varten ja se kuulosti jännittävältä! :)

4. Laitoin sinulle blogiini haastetta. :)

5. Anonyymi10.1.13

Olen ollut parissa häissä, mistä pari lähti aikaisemmin pois ja tunnelma vain lässähti. Siinä kyllä kävi hääparin toiveitten vastaisesti, koko hääväki liukeni paikalta pois. He olisivat toivoneet, että vieraat olisivat juhlineet heidän lähdöstään huolimatta. Onneksi teitä ei vaan päästetä paikalta pois kello 22! :D Niin ja hääyöstä voi tulla jännittävä. ;)

1. Mahtavaa! Täällä ollaan molemmat tuosta jännittävästä hääyöstä ja yllätyksistä täpinöissään. :D

6. Meillä oli ajatuksena juhlapaikkaa hakiessa, että paikan päältä olisi hyvä löytyä yöpymismahdollisuus niin vieraille kun hääparillekin. Mikäpä sen mukavampaa aloittaa yhteinen elämä aamulla avioparina kuin ystävien seurasta nauttien. Ehdimme sitten häämatkalla nauttimaan toisistamme

1. Tosi kiva ajatus! Ja ihan totta: häät järjestetään yleensäkin siksi, että saa juhlia ystävien seurassa yhtä elämän suurinta päätöstä ja tärkeintä päivää. Meillä oli tosi lähellä sekin, että menisimme naimisiin kahdestaan ja jatkaisimme maistraatista suoraan häämatkalle, mutta juhlat ystävien seurassa veti kuitenkin pidemmän korren. Miksei siitä siis nauttisi myös häitä seuraavana päivänä? :)